Welkom Over mij Behandelingen Contact
webdesign by Ad Smolders © 2013
Wij benadrukken hierbij dat wij geen medische handelingen verrichten ofwel geneesmiddelen toepassen maar hoofdzakelijk manuele behandeltechnieken.
Wij raden u dan ook aan om de aanwijzingen van uw behandelend arts  ten alle tijde nauwkeurig op te volgen.

   U en gezonde voeding

Belangrijkste voedingsgroepen

Algemene info

Anamnese

Tjdens een eerste behandeling wordt er steeds een anamnese afgenomen van de cliënt. Een anamnese heeft als doel essentiële informatie te verzamelen die nodig is om een behandeling in de best mogelijke omstandigheden uit te voeren. De voorgeschiedenis van de cliënt bepaalt de richting van het op te stellen behandelplan. Door een afname van een anamnese kan de begeleider de evolutie van de cliënt nauwgezet in het oog houden, inspelen op de huidige situatie en correct advies verlenen.

Behandelduur

n.v.t.

Tarief

30 €  

Behandelingsfrequentie


Afhankelijk van het  behandelplan en uw  persoonlijke wensen.

Voeding speelt een belangrijke rol in de natuurlijke gezondheidszorg. Het lichaam blijft gezond als het de voeding krijgt die het kan verteren en als de voeding in harmonie is met ons natuurlijk evenwicht.


Veel mensen eten volgens een tamelijk algemeen patroon; we eten zoals we dat van huis uit geleerd hebben, we eten hetzelfde als onze huisgenoten of we eten datgene wat makkelijk klaargemaakt kan worden.

Toch is het belangrijk om een dieet te volgen dat nauwkeurig aansluit bij je persoonlijk evenwicht want de spijsvertering is een ingenieus proces waarbij alles wat je tot je neemt, wordt omgezet in voor het lichaam bruikbare voedingsstoffen. Dit is een subtiel chemisch proces waarin allerlei processen van elkaar afhankelijk zijn. De precieze samenstelling van de spijsverteringssappen is voor ieder mens verschillend en daarom is het begrip ‘juiste voeding’ ook voor iedereen verschillend.


Tegenwoordig worden steeds meer mensen zich bewust van de relatie tussen voeding en gedrag. Onderzoek in gevangenissen in Engeland hebben uitgewezen dat bepaalde voeding van invloed is op de afname van de agressiviteit van de gevangenen. Ook is door onderzoek bevestigd dat voeding van invloed is op de schoolprestaties en het gedrag van ADHD-kinderen.


Zonder uit het oog te verliezen dat er steeds rekening moet gehouden worden met de individuele constitutie, de energiebehoefte volgens de graad van activiteit, eventuele voedingsintoleranties of bestaande allergieën of de  mogelijke ziektesymptomen, kunnen er toch een aantal basisregels voor een gezonde en gevarieerde voeding vastgelegd worden.


1. DE KOOLHYDRATEN: deze worden vooral gehaald uit groenten, fruit en granen. Het zijn onze energie-leveranciers maar er zijn ook ander nutritionele voordelen aan verbonden.


GROENTEN

Verse groenten zijn onmisbaar in een gezondheidsbevorderend dieet. Wanneer onze groenten dan nog zoveel mogelijk van biologische kwaliteit zijn dan vormen zij de basis voor een gezond dieet. Met een minimum van 300 g per dag vormen ze een goede basis in de voedingspiramide.


FRUIT

Fruit bevat een rijkdom aan vezels, vitaminen,                    

mineralen en bio-actieve stoffen. Fruit combineert vaak niet zo goed met andere voedingsmiddelen en wordt dan ook best alleen gegeten. Twee stuks per dag wordt aangeraden indien er geen intoleranties tegen bestaan.


GRANEN

Vooral ongeraffineerde, volkoren granen worden aangeraden als gezonde basisvoeding.   Toch worden volle granen best met mate gegeten omdat ze kunnen bijdragen aan overgewicht en bovendien gluten bevatten die kunnen leiden tot intoleranties. De glutenvrije granen zijn doorgaans gemakkelijker te verteren.


NATUURLIJKE ZOETMIDDELEN

Hier wordt het gematigd gebruik van ongeraffineerde, natuurlijke zoetmiddelen aangeraden. Bij bepaalde ziektebeelden echter, worden ze evenwel best volledig vermeden. Het gebruik van stevia is dan een betere oplossing.


2. EIWITTEN: er zijn twee grote bronnen van eiwitten: het dierlijke en het plantaardige eiwit. Belangrijk in deze groep is dat er een evenwicht is tussen beide groepen eiwitten. Naargelang de individuele constitutie en de klachten zal er dan een optimale keuze gemaakt moeten worden.


3. VETTEN: vetten komen in de natuur vooral samen voor met eiwitten in onder andere noten, zaden, vlees, vis en zuivel. Echter voor het bereiden van voedsel en als smaakmaker worden vetten geïsoleerd van hun begeleidende voedingsmiddelen met de vorming van oliën, vaste vetten, boter en room. Een nadeel is dat bij de productie van vetten en oliën er al een enorm kwaliteitsverlies ontstaat door het verhitten, extractie van solventen, raffineren, ontschuimen, bleken… van deze vetten en oliën. Een zeer belangrijke voorwaarde voor het bekomen van kwaliteitsolie is dan ook dat het zonder raffinage gebeurt. Men noemt het daarom ‘koude persing’.

Ook zijn er twee groepen van vetzuren: de verzadigde en de onverzadigde vetzuren. Voor een goede gezondheid hebben we ze beide nodig in een juiste verhouding.

Lydia Meyssen en gezond voedsel